جستجو
فیلتر ها
بستن

تنگه واشی مرداد 93

منطقه: فیروزکوه _ تهران تاریخ اجرای برنامه: 1393/05/17 تعداد همنوردان: 40 نفر سرپرست: آقای محسن میرشکاری

QR-Code

تنگه واشی یا تنگه ساواشی(در ترکی به معنی جنگ تنگه) مکانی با جاذبه‌های گردشگری است که در حدود ۱۷ کیلومتری شهرفیروزکوه قرار گرفته و با داشتن آب و هوای مناسب در تابستان‌ها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران می‌باشد. شاید یکی از جذابترین بخش‌های سفر به تنگه واشی حرکت در رودخانه‌ای است که در بین یک دره سنگی قرار دارد. با توجه به نزدیکی تنگه واشی به شهر تهران، امکان مسافرت یک روزه به این منطقه وجود دارد و بخصوص در تابستان هزاران نفر از ساکنین استان تهران و دیگر استان‌های اطراف به این منطقه مسافرت می‌کنند

این مکان شامل دو تنگه است که تنگه اول به "واشی" و تنگه دوم به "سا" معروف است. در انتهای تنگه دوم آبشاری با ارتفاع ۱۵ متر قرار دارد. مسیر پیاده روی از ابتدای تنگه اول طی سه بخش انجام می‌شود

بخش اول: مسیر تنگه اول تا ابتدای دشت ساواشی (حدود ۲۵۰متر)

بخش دوم:راهپیمایی دشت ساواشی (حدود ۱۷۰۰متر)

بخش سوم:مسیر تنگه دوم تا رسیدن به آبشار (حدود ۸۰۰متر)

برای رفتن به تنگه ساواشی در کیلومتری ۲ جاده فیروزکوه-تهران، پس از ورود به یک جاده فرعی و طی ۱۰ کیلومتر روستای جلیزجند نمایان می‌گردد. این روستا در حاشیه یک دشت سرسبز با مزارع گندم و سیب زمینی و باغات مختلف بنا شده‌است. بعد از عبور از روستا و طی ۴٫۵ کیلومتر در جاده‌ای که میان دشت و در کنار جوی‌های پر از آب زلال، احداث شده، محل پیاده روی تنگه ساوشی شروع می‌شود

بعد از عبور از تنگه اول و گذر از دشتی زیبا، تنگه دوم قرار گرفته که حدود ۲ کیلومتر با تنگه اولی فاصله دارد. این تنگه هم مانند تنگه اول چشم نواز است و از دیواره‌های سنگی آن در نقاط مختلف چشمه‌های آب زلال و خنک به سمت پایین روان است. در انتهای این تنگه نیز هیاهوی ریزش آب آبشاری زیبا مسافران را به خود می‌خواند تا در زیر آبشار و در هوای گرم تابستانه تنی به آب بزنند.

برنامه راس ساعت 06:00 صبح جمعه 1393/05/17 با مشارکت 40 نفر اعضای گروه کوهنوردان جوان از اسلامشهر(سر نوری) با اتوبوس آقای کریمی که توسط سرپرست برنامه هماهنگ شده بود آغاز شد. البته با کمی تاخیر اتوبوس و تعدادی از اعضا گروه ساعت 06:35 به سمت تنگه واشی (بهشت پنهان) سرشار از انرژی و نشاط حرکت کردیم ودر ساعت 10 صبح در شهرستان دماوند واقع در جاده فیروزکوه جهت صرف صبحانه توقف یک ساعته داشتیم. با توجه به ترافیک سنگین ساعت 13:00 در روستا بودیم، از اتوبوس پیاده می شویم و پس از جمع آوری وسایل و... ساعت 13:30 حرکت به سمت تنگه را آغاز می کنیم و مدتی بعد به محلی می رسیم که باید وارد آب شویم. تعدادی از اعضا کفش هایشان را درآورده و دمپایی هایی را که برای این منظور همراه داشتند پوشیدند و وارد آب شدیم ، آب در ابتدا بسیار سرد بود ولی پس از مدتی سرمای آن برایمان عادی شد

در تنگه اول کتیبه بسیار زیبایی مربوط به دوران فتحعلی شاه قاجار وجود دارد و ما مدتی را به گرفتن عکس در این مکان سپری کردیم. پس از عبور از تنگه اول به دشت بسیار زیبا و سرسبزی می رسیم، واژه بهشت پنهان براستی که برازنده چنین مکانی است. ساعت 14:30 مکانی برای استراحت در کنار رودخانه می یابیم و تا ساعت 15:30 به استراحت، لذت بردن از طبیعت، صرف چای، میوه و ناهار می پردازیم. مسیر پاکوب و دارای شیب مختصری می باشد که میزبان عده کثیری از مردم است

ساعت 16:15 از تنگه بسیار زیبای دوم عبور می کنیم که دارای دیواره های مرتفعی می باشد و پس از عبور از این تنگه به دیواره مرتفعی پوشیده از جلبک که بواسطه آبی که روی آن جاریست ایجاد شده که بسیار تماشایی می باشد می رسیم. در ادامه مسیر از تنگه ای دیگر و مسیری رودخانه ای با جریان تندی از آب می گذریم تا در نهایت در ساعت 16:45 به آبشار واشی رسیدیم. در ساعت 17:00 از آبشار به سمت وسیله نقلیه حرکت کردیم و ساعت 18:00 به روستا رسیدیم و ساعت 18:30 بسوی تهران حرکت می کنیم و ساعت 23:30 به محل آغاز برنامه (اسلامشهر) رسیدیم

گزارش از آقای محمد حیدری

بخش اول: مسیر تنگه اول تا ابتدای دشت ساواشی (حدود ۲۵۰متر)

بخش دوم:راهپیمایی دشت ساواشی (حدود ۱۷۰۰متر)

بخش سوم:مسیر تنگه دوم تا رسیدن به آبشار (حدود ۸۰۰متر)