جستجو
فیلتر ها
بستن

ديواره لجور مسیر تنوره تیر 95

برنامه:ديواره لجور مسیر تنوره منطقه: شازند - مرکزی تاریخ اجرای برنامه: 1395/04/25 تعداد همنوردان: 3 نفر سرپرست: آقای فرشاد پولادی

QR-Code

لجور در سمت غرب اراك واقع شده است ارتفاع قله آن بالغ بر 2650 مترمي باشد و ديواره اي با ارتفاع تقريبي 350 متر كه به سومين ديواره ايران شهرت يافته است. جنس سنگهاي اين منطقه از نوع خارا بوده و بسيار خشن و ناهموار مي باشد. مسير هايي كه از سالهاي دور بر روي ديواره گشايش يافته حاكي از قدمت سنگ نوردي حرفه اي بومي در استان است با مسير هايي با سطوح مختلف سختي و زيبايي ها و مشكلات خاص خود. ديواره شمالي نيز هم اكنون داراي سه مسير مي باشد و در ديواره شرقي نيز ده مسير وجود دارد كه نامهاي آنها عبارتند از:

فراز : مصنوعي 5 طول -A۱.A۲

ديدار: طبيعي 5طول 5.10C

تولد: طبیعی ۴ طول ۵.۱۰ a (به مناسبت سالروز تولد محمد جلالی)

سوزنيهاي شاخك: طبيعي 3 طول 5.9

صادق: مصنوعي طبيعي 9 طول 5.10 B A2 (به ياد شادروان صادق بياتاني)

الهام: طبيعي 9طول ،كار با ابزار (يادبود شادروام محمد گردويي اسدي)

عروج : مصنوعي طبيعي 3طول 5.8.A2

پرواز: مصنوعي طبيعي 9 طول 5.10B.A2

تنوره: طبيعي 6 طول 5.9

سکوت: طبیعی 5 طول 5.10c ( به یاد شادروان محمود قدیمی)

كريم : طبيعي 3 طول 5.11 C ( به ياد مرحوم كريم رادسر )

گرده: طبيعي 8 طول 5.8

کامران: طبیعی 5 طول 5.10cd ( به یاد شادروان کامران سلیمانی)

شقایق: طبیعی 3 طول 5.10b

بهترين فصل صعود در ديواره لجور بهار و پاييز می باشد و توجه داشته باشيد كه ديواره در تابستان بعد از ظهرها در سایه قراردارد و صعود راحت تر از صبح امكان پذير می باشد .
حرکت برنامه
تیم متشکل از سه نفر با یک دستگاه اتومبیل شخصی در ساعت بیست و یک سی دقیقه از شهر اسلامشهر به سمت اراک حرکت کردیم بعد از اراک به سمت پلیس راه توره دو کیلومتر مانده به پلیس راه وارد جاده فرعی ( اسکان ) شدیم از ابتدای جاده دیواره به خوبی قابل تشخیص میباشد . بعد از چند صد متر از اولین خروجی سمت راست ادامه داده تا به سراب که در سمت راست جاده قابل مشاهده میباشد رسیدیم و از جاده خاکی سمت چپ جاده بالا رفته و در انتهای جاده توقف کردیم .
ساعت دو نیم صبح بعد از پارک ماشین در کنار ماشین چادر زده و استراحت کردیم
صعود
در ساعت هشت بیست دقیقه بعد از خوردن صبحانه به طرف دیواره حرکت نمودیم بعد از پنجاه دقیقه کوه پیمای پای دیواره رسیدیم .
دونفر از دانشجویان دانشگاه شریف قبل از ما اقدام به صعود کرده بودند که به دلیل هم مسیر بودن ما تصمیم گرفتیم که صبر کنیم تا دو طول اول مسیر را صعود نمایند تا با هم تداخل نداشته باشیم پس از کمی استراحت در ساعت نه و چهل دقیقه اقدام به صعود نمودیم طول های اول و دوم مسیر بیست پنج متر بوده ومن دو طول را با هم صعود نمودم کارگاه اول از دو رول و دو حلقه تشکیل شده و دارای میانی های رول پی خوب میباشد کارگاه دوم از دو رول و زنجیر و حلقه فرود تشکیل شده که برای فرود مطمئن تر میباشد و دارای میانی های رول پی میباشد . پس از رسیدن به کارگاه با ریورسو اقدام به حمایت دو هم طناب نمود م که با اختلاف ده متر از هم شروع به صعود نمودن طول سوم مسیر حدود بیست متر میباشد که صعود آن راحت بود کارگاه آن از دو رول قدیمی که یکی از آنها تعمیر شده تشکیل شده . طول چهار حدود بیست پنج متر میباشد که دارای طاقچه ی کوچکی است و صعود آن کمی مشکل میباشد کارگاه آن از دو رول زنجیر و حلقه فرود میباشد . طول پنج حدود چهل متر است که باید کمی به سمت چپ رفته و سپس به سمت بالا صعود نمود به خاطر داشته باشید که این طول دارای یک میانی میباشد و کارگاه آن از رول و زنجیر و حلقه فرود تشکیل شده . طول شش دارای دو مسیر میباشد یک مسیر تنوره بوده و دیگری گرده کنار تنوره که سخت ترین طول مسیر میباشد به کارگاه پنجم که رسیدیم تیم جلو ی هنوز مسیر را صعود نکرده بود به همین خاطر تصمیم به استراحت گرفتیم تا تیم جلو یی کامل از طول ششم رد شود پس از کمی استراحت فهمیدیم که نفر دوم تیم جلو ی توانایی صعود مسیر را نداشته و اقدام به فرود نموده .
طول شش حدودا چهل پنچ متر میباشد که بعد از صعود گرده وارد قیف کوچکی میشوید که در انتهای آن به کارگاه میرسید که از دو رول و حلقه فرود تشکیل شده است . طول هفت از کنار کارگاه از شکافی که دارای رول میباشد بالا رفته و سپس کمی به سمت چپ صعود کرده و در بالای آن کمی جلو رفته که آخرین میانی مسیر را میبینید چند متر بالا تر به کارگاه میرسید . طول هشتم حدود سی متر میباشد که از کارگاه طول هفت بالا رفته بعد کمی به صورت مایل به سمت چپ رفته که دارای چند میخ قدیمی میباشد و بعد از آخرین میخ چند متر صعود نموده و به کارگاه کنار صندوقچه میرسید . از اینجا به بعد میتوان به از چند مسیر دیوار را صعود نمود اولین مسیر از کنار کارگاه به سمت چپ تراورس نمود و پس از عبور از مسیر چند مسیر با احتیاط از دیواره بیرون رفت یا از دو مسیر مصنوعی که رول کوبی شده میباشند صعود نمود و یا به سمت راست رفته و از مسیر قدیمی صعود نمود که فقط یک میانی در ابتدای مسیر دارد و حدود بیست متر میباشد پس از صعود مسیر قدیمی به دو رول پی رسیدم که کارگاه مسیر میباشند از آنجا به سمت راست تراورس کردم و بعد از عبور از یک مسیر مصنوعی قدیمی کمی به سمت چپ رفته و سپس به طرف بالا که در بالای یک طاقچه به کارگاه رسیدم بعد از آن از مسیر رول کوبی شده به طرف بالا صعود نمودیم و در ساعت پنچ و نیم به قله رسیدم .
مسیر تا طول هفت دارای میانی های رول پی میباشد و تا قله دارای کارگاه های خوب میباشد.
مسیر تنوره در طول های پنج و نه دارای مسیر مشخص نمی باشد و باید مواظب بود.
دیواره در منطقه خشکی میباشد برای مدت صعود خود آب همراه داشته باشید.
نفرات تیم : امیر ارزه . زهرا رستم آبادی . فرشاد پولادی

فراز : مصنوعي 5 طول -A۱.A۲

ديدار: طبيعي 5طول 5.10C

تولد: طبیعی ۴ طول ۵.۱۰ a (به مناسبت سالروز تولد محمد جلالی)

سوزنيهاي شاخك: طبيعي 3 طول 5.9

صادق: مصنوعي طبيعي 9 طول 5.10 B A2 (به ياد شادروان صادق بياتاني)

الهام: طبيعي 9طول ،كار با ابزار (يادبود شادروام محمد گردويي اسدي)

عروج : مصنوعي طبيعي 3طول 5.8.A2

پرواز: مصنوعي طبيعي 9 طول 5.10B.A2

تنوره: طبيعي 6 طول 5.9

سکوت: طبیعی 5 طول 5.10c ( به یاد شادروان محمود قدیمی)

كريم : طبيعي 3 طول 5.11 C ( به ياد مرحوم كريم رادسر )

گرده: طبيعي 8 طول 5.8

کامران: طبیعی 5 طول 5.10cd ( به یاد شادروان کامران سلیمانی)

شقایق: طبیعی 3 طول 5.10b

حرکت برنامه
ساعت دو نیم صبح بعد از پارک ماشین در کنار ماشین چادر زده و استراحت کردیم
صعود
مسیر تنوره در طول های پنج و نه دارای مسیر مشخص نمی باشد و باید مواظب بود.
دیواره در منطقه خشکی میباشد برای مدت صعود خود آب همراه داشته باشید.