جستجو
فیلتر ها
بستن

قله سنبران اشترانکوه خرداد 95

برنامه: قله سنبران اشترانکوه منطقه: ازنا _ لرستان تاریخ اجرای برنامه: 1395/03/14,15 تعداد همنوردان: 14 نفر سرپرست: آقای داود رضایی

QR-Code

اشترانکوه (آلپ ایران) از کوه های بسیار زیبا و جذاب به طول تقریبی 60 کیلومتر که از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است جزئی از سلسله کوه های زاگرس می باشد. این رشته کوه حدود 12 قله بالای 3800 متر دارد که اکثر آنها صخره ای هستند و نیاز به مهارتهای فنی دارند. اکثریت کوهنوردانی که از شهرهای دیگر عازم اشترانکوه می شوند، به قصد صعود قله های گل گل و سنبران، بلندترین قله و یا برای هیجان بیشتر و کار فنی تر، به سمت قله ی بی نظیر کول جنو که صخره ای یک پارچه و عظیم، در انتهای رشته کوه است می روند. قله های میانی اشترانکوه مثل فیالسون- میرزایی- لگه- سراب- مهرجمال- پیارو- ازنادر- شاه تخت، بکرتر و خلوت تر و بیشتر پذیرای کوهنوردان همان منطقه می باشند.
باز هم مثل سالهای گذشته مسئولیت صعود اشترانکوه به اینجانب داود رضائی داده شد و پس از ثبت نام اعضا تصمیم گرفته شد که با سه دستگاه سواری از اسلامشهر به سمت شهر ازنا حرکت کنیم. البته روز حرکت ما مقارن شد با بازگشت دوست عزیزمان، افتخار کوهنوردی اسلامشهر و کشور، آقای محمد نصیری از هیمالیا (قله لوتسه). ما هم برنامه رو جوری تنظیم کردیم که ساعت 5 صبح روز 14 خرداد حرکت کرده و ساعت 5:30 وارد فرودگاه شدیم و به استقبال ایشان و دیگر بزرگان کوهنوردی ایران از جمله آقایان عظیم قیچی ساز – دکتر بهپور و محمود هاشمی رفتیم و پس از خوش آمد گویی و تبریکات صعود به این بزرگ مردان... از ایشان خداحافظی کرده و رهسپار جاده ها شدیم. صبحانه را در میانه راه بعد از قم کنار جاده و دور هم صرف کردیم و پس از گذر از سلفچکان و اراک ساعت 11 وارد شهر ازنا شدیم. و پس از آن راهی روستای دربند، کیلومتر 15 جاده دورود و از آنجا به روستای طیان و دیداری از چاه طیان که سرابی پر آب می باشد.
پس از آن در روستای بیدستانه ماشینها رو پارک کرده و کوله ها رو بستیم و ساعت 13 حرکت خود را آغاز نمودیم. چون بر تیم ما معلوم بود که امروز با گرمای شدید سر ظهر و کوله های سنگین تلاش برای رسیدن به جانپناه دوم (چال کبود) بیهوده است لذا تصمیم بر این شد که با حوصله و آهسته تر قدم برداریم و از طبیعت بیشتر استفاده کنیم. پس از یک ساعت کوهپیمایی در کنار رودخانه، در زیر تنگه، نهار را صرف کرده و بچه ها هم کمی استراحت کردند. پس از استراحتی کوتاه از سمت راست تنگه که باید دست به سنگ شد عبور کرده و وارد دره ای سرسبز شدیم که تا پناهگاه گل گل ادامه دارد.
توضیح اینکه: این مسیر در این فصل از ابتدا تا پناهگاه در کنار آب می باشد. و اگر آب توسط گوسفندان گل آلود نشده باشد قابل خوردن می باشد. البته چشمه های کوچکتری هم سر مسیر وجود دارند. مسیر دیگر صعود که مسیری ساده تر و با پاکوب کاملا مشخص از روستای طیان می باشد کمی طولانی تر و بدون آب می باشد. البته میانه راه زیر شیب یال اصلی سمت چپ مسیرچشمه ای با فاصله وجود دارد که در صورت مجبور شدن باید از مسیر جدا شد و هر دو مسیر در نزدیکی پناهگاه به هم میرسند
ساعت 17 به پناهگاه گل گل و چشمه ی پر آب آن رسیدیم. پناهگاه نسبتأ بزرگ است ولی در روزهای تعطیل به دلیل ازدحام کوهنوردان حتمأ چادر به همراه داشته باشید. اطراف پناهگاه هم چادرهای زیادی وجود داشت که بعضی ها از شب قبل بودند و برخی مثل ما تازه رسیده بودند. در هوای بسیار خوب چادرها را آماده کرده و بچه ها در گوشه و کنار منطقه سرگرم چیدن پونه و سیر کوهی و... شدند. شب را در هوای نه چندان سرد و پر ستاره گذراندیم.
صبح روز بعد پس از آماده کردن کوله های سبک ساعت 6:30 به سمت چال کبود حرکت کردیم و پس از 2 ساعت و نیم کوهپیمایی در مسیر گرده ماهی، ساعت 9 به جانپناه چال کبود رسیدیم. در انتهای شیب گرده ماهی زیر چال کبود با کمی دقت سمت چپ پاکوب، چشمه کوچکی وجود دارد که آب آن قابل استفاده می باشد و در ماه های بعدی در صورت خشک شدن این چشمه فقط آب برف چالهای منطقه در صورت اجبار قابل استفاده است. جانپناه چال کبود در منطقه زیبای چال کبود، کمپ مشترک صعود به قلل گل گل و گل گهر و کول لایو و سنبران می باشد. یخچالهای منطقه دائمی و در همه ی فصول دارای یخ و برف می باشند. پس از صرف صبحانه در کنار جانپناه، حرکت خود را به سمت قیف سنبران آغاز کردیم. از کف یخچال تا قله کل مسیر برف و یخ بود و نداشتن کرامپون موجب زحمت زیاد و سخت شدن مسیر شد که به شکر خدا بدون مشکل خاصی پس از 2 ساعت به قله رسیدیم. دیدار از دریاچه گهر نگین اشترانکوه، خستگی را از تن بدر می کند. همچنین خط الراس گل گل به سنبران و ادامه ی آن تا کول جنو و کوه های کازینستان و قالی کوه همه از چشم اندازهای زیبای منطقه می باشند.
حدود یک ساعت در هوای بسیار عالی بالای قله به استراحت و گرفتن عکس یادگاری پرداختیم. سپس از یال شمال شرقی سنبران به دلیل امنیت بیشتر به چال کبود فرود زدیم و سپس گرده ماهی را پشت سر گذاشته و ساعت 16 نهار را در پناهگاه گل گل صرف کردیم. دوستان و همنوردان دزفولی که در پناهگاه منتظر همنوردان خود مانده بودند بیکار ننشسته بودند و مقدار زیادی از زباله های اطراف را جمع آوری کرده و در کیسه ها آماده گذاشته بودند که ما هم ضمن تشکر از این دوستان به جهت این که در این کار فرهنگی سهیم باشیم چند تایی از کیسه ها را با خود به پایین حمل کردیم. باز هم تشکر می کنیم از دوستان طرف دار محیط زیست. بدین ترتیب ساعت 20 پانزدهم خرداد سوار ماشینها شدیم و رهسپار اسلامشهر و با امید به برنامه ای دیگر.
اعضای شرکت کننده در برنامه: حبیب اله قربانی- رضا منفرد- امیر آرزه- حبیب غریبی- افشین ثقفی- فرشاد پولادی- مهدی فرهنگ- یحیی شکری- جواد حیدری- داود رضائی و خانمها : آرا- رجبی- رستم آبادی- خنجری.