جستجو
فیلتر ها
بستن

قله کلون بستک و خط الراس سرکچال مرداد 92

برنامه: قله کلون بستک و خط الراس سرکچال منطقه: شمشک تاریخ اجرای برنامه: 1392/05/04 تعداد همنوردان: 32 نفر سرپرست: آقای ارسلان قلی پور

QR-Code

برنامه این هفته گروه کوهنوردان جوان اسلامشهر، صعود به قله 4144 متری کلون بستک به سرپرستی آقای ارسلان قلی پور بود که به عنوان پیش برنامه دماوند در نطر گرفته شده بود.

قله کلون بستک از جمله مرتفع ترین قلل البرز است که در قسمت شمال آبادیهای ” دربند سر” و” شمشک” قرار گرفته است. در شمال آن دره رودخانه دریوک – رودخانه ای که از ارتفاعات برج “خلنو” و “سرکچال” و “هرزه کوه” سرچشمه می گیرد – و در ورای آن خط الراس بزرگ سه چال – که به سان دیواری دریوک را محاصره کرده است – قرار دارد. “کلون بستک” یا به قول برخی از اهالی “خورتوئک” یعنی جایی که صبح هنگام پرتوهای طلایی خورشید برای اولین بار در توک آن جوانه می زند. از جنوب بوسیله گردنه ۳۳۰۰ متری دیزین به قله ۳۷۱۹ متری دشت مانند “سی چال” و پیست دیزین و از شرق توسط خط الراس لبه مانندی به قله ۴۲۱۰ متری “سرکچال” منتهی می گردد. کلون بستک را از دو مسیر متفاوت و مشترک می توان صعود کرد: مسیر اول از دربند سر و دوم از مسیر گردنه دیزین است.شرایط آب و هوایی آن غالباً ناپایدار است و شاید باد شدیدی که معمولاً نیز از غرب و شمال غرب می وزد، ویژگی اصلی این قله به شمار می رود.

طبق هماهنگی های قبلی 32 نفر از اعضای گروه ثبت نام کرده بودند که قرار بود در ساعت 04:30 زیر پل عابر پیاده سرنوری جمع شوند که با تاخیر چند نفر از اعضا، ساعت حرکت به 05:00 تغییر یافت. پس از حرکت به سمت شمشک در ساعت 08:20 به پارکینگ شماره 2 دیزین در ارتفاع 3130 متری رسیدیم و بعد از آماده شدن و معارفه اعضا در ساعت 08:50 به سمت دکل مخابراتی حرکت کردیم. قابل ذکر است که کل مسیر تا دکل، ماشین رو می باشد و در انتهای مسیر هم پارکینگ کوچکی وجود دارد. در ساعت 09:37 به دکل رسیدیم و بعد از صبحانه در ساعت 10:18 به سمت قله حرکت کردیم. مسیر از غرب به شرق با شیب نه چندان زیاد می باشد. در همان ابتدای مسیر 5 نفر از اعضا با هماهنگی سرپرست در قالب گروه ب از گروه جدا شدند تا مسیر را با سرعت آهسته تری بپیمایند و نهایتا در ساعت 11:00 که در ارتفاع 3620 متری بودیم چند عضو دیگر هم به گروه ب پیوستند. گروه الف با 18 عضو حرکت کرد و در ساعت 12:30 همه اعضا با طی مسیر 2 کیلومتری، قله 4144 متری کلون بستک را فتح کردند. طبق برنامه ریزی های قبلی قرار بود تا خط الراس غرب به شرق قله را به سمت سرکچال بپیماییم. به همین منظور 9 نفر از اعضا با هماهنگی سرپرست راهی مسیر شدند. در ابتدا ار مسیر سرپایینی که توسط آب باران به شکل هنرمندانه ای سخت و لغزنده شده بود را پیمودیم تا از زیر قله ی جانبی که داشت رد شویم و مسیر خط الراس را به سوی سرکچال ادامه دادیم. آقای داود رضایی (رئیس گروه کوهنوردان جوان اسلامشهر) پس از آنکه با گروه ب صعود کرده بود کوله خود را به یکی از اعضا سپرده بود و خود را به ما که در فاصله حدودا 45 دقیقه ای وی بودیم رساند. به هر حال در ابتدا، مسیر با سنگهای سیاه بزرگ پوشیده شده بود و در بالای قله های جانبی که در خط الراس واقع شده بودند سنگهای رسوبی هم بود. خط الراس با بادهای شدیدی همراه بود ولی در کل هوای گرم با بادهای نسبتا خنک و شدیدی که می آمد معتدل تر می شد. در ساعت 15:30 با تصمیم سرپرست گروه و با توجه به آنکه یکی از اعضا ارتفاع زده شده بود به سمت پایین تغییر مسیر دادیم. قابل ذکر است که در این زمان پای قله سرک چال 1 رسیده بودیم و توان کافی برای صعود هم داشتیم، ولی به هرحال تصمیم گیری به عهده ی سرپرست گروه است. مسیر برگشت تا دربندسر می آمد و در کل با طی مسیری بالغ بر 7 کیلومتر از قله کلون بستک، در ساعت 17:30 به ارتفاع 2594 متری دربندسر رسیدیم تا سوار مینی بوس شویم. در کل 25 نفر از اعضا صعود موفق داشتند و کل زمان حرکتمان 8 ساعت 40 دقیقه و کل مسافت طی شده 9.09 کیلومتر بود و همه اعضا به سلامتی پایین آمدند.